.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

 

پزشکان دولتی معادل بخش خصوصی ویزیت می گیرند
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس،

پزشکان دولتی معادل بخش خصوصی ویزیت می گیرند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از تلاش برای بررسی چگونگی پرداخت کارانه به پزشکان با هدف جلوگیری از افزایش نجومی دریافتی ها خبر داد.
 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری به نقل از خانه ملت، اکبر ترکی در واکنش به برخی اظهارنظرها نسبت به حقوق‌های نجومی پزشکان، افزود: کارانه‌ای که پزشکان در طرح تحول سلامت به جهت حق عمل و ویزیت بیمار دریافت می‌کنند ارقام نسبتا بالایی است که باعث دریافتی‌های زیاد برخی پزشکان شده است.

وی ادامه داد: اگرچه این دریافتی ها در قالب کارانه است اما برخی متولیان در تلاش هستند تا بررسی های لازم را در زمینه نحوه ارایه این کارانه انجام دهند به گونه ای که یا سقفی برای این کارانه ها در نظر گرفته شود یا کارانه ها را به صورت پلکانی به پزشکان پرداخت کنند.

ترکی تصریح کرد: برخی ایرادات به این پرداخت‌ها آن است که در برخی از مناطق برای جذب پزشک، به جای یک k ۲.۵ ، k پرداخت می شود که همین امر نوعی بی عدالتی ایجاد کرده که به نظر می رسد باید یک ساماندهی در این زمینه صورت گیرد.

وی یادآور شد: اگر سقفی برای این کارانه درنظر گرفته شود یا دریافتی کارانه به صورت پلکانی باشد پزشکان می توانند دریافتی معقولی داشته باشند اما درحال حاضر چنین نابسامانی در پرداختی های بیش از حد به پزشکان وجود دارد که وزارت بهداشت و درمان نیز به چنین موضوعی واقف است و باید این موضوع را اصلاح کند.

ترکی درباره چگونگی اجرای طرح پلکانی کارانه ها به پزشکان، افزود: با طرح پلکانی، بین ۶۰ تا ۷۰ درصدی که باید در قالب کارانه به پزشک پرداخت شود، به ازای هر ۱۰ تا ۲۰ درصدی که این درآمد بالاتر می‌رود درصد پرداختی به پزشک کمتر می‌شود و سهمی که برای بیمارستان باقی می ماند بیشتر است.

وی ادامه داد: پزشکان با بودجه دولت و بیماری مردم متخصص می شوند و بر اساس قوانین مصوب مجلس این ها متعهد به ۲ تا ۵ سال ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و تخصصی به مردم دهند، در چنین شرایطی پزشکان هم حقوق دریافت می کنند هم به آنها درصدی از کارانه تعلق می گیرد درحالی که حرفمان این است که نباید بیش از این ها دریافت شود، هم اکنون با عنوان جذب پزشک، k ۲.۵ به آنها پرداخت می شود بدان معنا که پزشک یک بیمار را ویزیت می کند اما به اندازه ۲.۵ بیمار برای وی محاسبه می شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تصریح کرد: ویزیتی که پزشک در بیمارستان دولتی دریافت می‌کند بر اساس نرخ دولتی است اما زمانی که این ویزیت ضرب در ۲.۵ k  می شود معادل ویزیت بخش خصوصی می شود که این اقدام بار مالی زیادی را بر دوش وزارت بهداشت می گذارد.



:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : پرستار نیوز
ت : چهار شنبه 31 شهريور 1395
.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری عنوان کرد؛


رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور، مطالبات معوق پرسنل بیمارستان های دولتی را مورد اشاره قرار داد و گفت: پرداخت مطالبات پرسنل بیمارستان ها به خصوص پرستاران، بین ۶ تا ۹ ماه به تاخیر افتاده است.
 

طاهره زاهد صفت در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، گفت: با گذشت ۶ ماه از سال ۹۵ بسیاری از دانشگاه های علوم پزشکی کشور در خصوص معوقات ۶ تا ۹ ماهه به نیروهای تحت پوشش خود  با معضلات شدیدی دست و پنجه نرم می کنند و نگرانی ها و دلواپسی های زیادی را برای کارکنان این حوزه به دنبال داشته است.

وی با توجه به نگرانی جدی کارکنان به خصوصی پرستاران که درصد قابل توجهی از جمعیت تحت پوشش وزارت بهداشت را تشکیل می دهند، افزود: ضمن تشکر از تدابیر رئیس جمهوری و هیئت دولت در خصوص اختصاص ۸ هزار میلیارد تومان از محل اوراق قرضه خزانه به بیمه سلامت جهت تامین بودجه و پرداخت مطالبات مراکز درمانی و دانشگاه های علوم پزشکی کشور، پیگیری در تسریع فرآیند اجرایی در راستای رهایی از مشکلات جدی مالی و معیشتی کارکنان مراکز درمانی را خواستاریم.

رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور، ارائه خدمت متعهدانه و درست به مردم را در راستای تامین سلامت آنان، وظیفه همگانی دانست و گفت: حمایت های مدیران حوزه سلامت در مدیریت صحیح منابع و توزیع به موقع و عادلانه آن از مواردی است که رضایتمندی و انگیزه خدمت ارایه دهندگان خدمات را در  مشاغلی که با جان و روح و سلامت انسانها ارتباط دارد، افزایش می دهد و این نکته مهمی است که نباید از نظر پنهان بماند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر کارکنان و پرستاران شاغل در بسیاری از بیمارستان های کشور به علت عدم دریافت مطالبات چندین ماهه خود از نظر روحی و روانی در معرض آسیب هستند و این مسئله در مورد افرادی که فقط در بیمارستان شاغل هستند و شغل دیگری برای امرار معاش ندارند، بیشتر است و باید بپذیریم که این دغدغه باید جدی گرفته شود.

 



:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : پرستار نیوز
ت : چهار شنبه 31 شهريور 1395
.

رئیس خانه پرستار خوزستان:

برنامه های حوزه سلامت کشور «درمان محور» است/ضرورت تبیین سیاست های بهداشتی

رئیس خانه پرستار استان خوزستان، راهکار برون رفت از مشکلات و معضلات بهداشت و درمان را، تغییرات بنیادی و زیرساختی در نظام سلامت کشور دانست.
 

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، دکتر خالد بیت سعید در نوشتاری به چالش ها و مشکلات حوزه سلامت کشور اشاره کرده و عنوان داشته است: اگر بخواهیم نگاهی عمیق به مشکلات حوزه بهداشت و درمان بیندازیم، بایستی دو مقوله را مورد توجه قرار دهیم.

۱- اصلاح ساختار

۲- اصلاح نگرش

در تمامی جوامع بشری پیشرفته در امر بهداشت و درمان، شعار تقدم بهداشت بر درمان را نهادینه کرده اند و برنامه های استراتژیک حوزه بهداشت و درمان در آن راستا دیده می شود، ولی با توجه به ساختار غلط در حوزه بهداشت و درمان و در رأس قرار دادن پزشکان (ذی نفعان) در امور بهداشت و درمان و حتی بیمه متأسفانه اکثر سیاست ها به سمت درمان گرایش پیدا کرده و سیاست های بهداشتی در کشور محلی از اعراب ندارد. حال که نمی توان ساختار کلی را درست کرد، باید چه کنیم؟ آیا در سطح سازمان می توان فرایندها و دستورالعمل ها را به سمتی هدایت کرد که این چالش ها کمتر شود.

۱- یکی از مهمترین مشکلات حوزه بهداشت و درمان نداشتن برنامه ریزی درست بر اساس منابع و شرایط و عدم لحاظ کردن نظرات نیروی صف در برنامه های اعلامی است، که نتیجه ان عدم تأمین منابع و هم راستا نبودن برنامه استراژیک مراکز درمانی با برنامه استراتژیک ارکان بالا دستی است.


۲- اتخاذ تصمیمات لحظه ای، جزیره ای، سلیقه ای و تفسیر به رأی کردن سیاست ابلاغی به طور مثال شعار اقتصاد مقاومتی را برخی ارکان بالادستی به معنای کوچک کردن سازمان و ریزش نیرو تعبیر کرده اند، در صورتی که باطن و حقیقت چیز دیگری است.


۳- تغییر برنامه های راهبردی با تغییر دولت ها واشخاص که مهلک ترین و به نوعی می توان از آن به عنوان باتلاق بهداشت ودرمان یاد کرد، که یک دولت و یا یک فرد برحسب سلیقه و تجربه سیاستهایی را ابلاغ و قبل از رسیدن به مرحله نتیجه گیری فرد و یا دولت دیگر کل برنامه ها را قطع میکند، که سبب به هدر رفتن منابع و وقت جهت اصلاح وضعیت بهداشت ودرمان میگردد .بطور مثال طرح پزشک خانواده وطرح ارجاع و...

۴- اصلاح ساختار وچارت سازمانی مراکز درمانی متناسب با وضعیت و مأموریت های محوله از دیگر موارد قابل ذکر است.

باید نگرش و هدف از ایجاد مراکز درمانی در سازمان بطور کامل و شفاف مشخص گردد، که سازمان از کدام نگرش و دیدگاه تبعیت می کند. دیدگاه و نگاه اقتصادی یا دیدگاه خدمتی، پس اگر دیدگاه مراکز درمانی خدمتی باشد، باید تمام شاخص ها و معیارهای ارزیابی بر اساس توان و منابع موجود در آن راستا پی ریزی شوند، و زمانی که دید اقتصادی حاکم گردد راه و روش های رقابت را با بازارهای بیرونی که بیمارستان ها و مراکز درمانی سطح شهر هستند،  متناسب با وضعیت رقابت در بیاوریم و محدودیت های جذب و بکارگیری نیرو وحفظ نیروها ،شرایط پرداخت، نظارت و امکانات رفاهی و دیگر مسائل باید مدنظر قرار گیرد.


۵- عدم توجه به مدیریت نیروی انسانی؛ 

نقطه قوت هر سازمان وجود نیروی انسانی ماهر ومتبحر و کافی است. نبود برنامه استراتژیک درامر تربیت نیروی ماهر ، جذب و حفظ آن و نداشتن برنامه درتقسیم منابع انسانی ، سازمان ها رابا چالش مواجه می کند و بدون داشتن استانداردهای جهانی کمی و کیفی نظیر تعداد پرسنل، تجهیزات، وضعیت حقوقی و معیشتی، مقایسه با استانداردهای جهانی کیفیت باعث تحلیل روانی و جسمی کادر درمان و بلاخص پرستاران میشود و باعث توقف حرکت رو به جلوی اعتلای وضعیت بهداشت و درمان می گردد.


۶- عدم توجه به علم واصول مدیریت در ارکان بالادستی؛

معمولا مدیران در کشور انتسابی هستند وبر اساس معیارهای ارزیابی و شایسته سالاری انتخاب نمی شوند وجود چنین مدیرانی در هر سازمانی باعث تحلیل و هدر رفت منابع و عدم حرکت به جلوی سازمان می شود۰

پس به طور خلاصه اصلاح نگرش، ساختار، عدم توجه به علم مدیریت، توجه به مدیریت منابع انسانی، مهمتر از همه داشتن برنامه محکم استراتژیک و التزام به حرکت بر مبنای برنامه باعث رشد و ترقی سازمان ها می شود۰

 



:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : پرستار نیوز
ت : چهار شنبه 31 شهريور 1395
.

 

نشست مشترک سازمان نظام پرستاری با جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران:

به دنبال نشست های قبلی فی مابین سازمان نظام پرستاری کشور و جمعیت هلال احمرصبح روز دوشنبه کمیته مشترک کارشناسی درجهت بررسی راهکارهای عملیاتی میان سازمان نظام پرستاری و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد که دراین کمیته راه های تعامل و ارتباط وهمکاری بین این دو سازمان مردم نهاد بررسی و مورد ارزیابی قرار گرفت، همچنین شرح وظایف سلامت یار به عنوان دغدغه اصلی مورد اشاره سازمان نظام پرستاری نیز درکمیته ای خاص مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 
 

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری در جلسه مشترک رئیس کل و مسئولین سازمان نظام پرستاری با رئیس جمعیت داوطلبان هلال احمر جهوری اسلامی ایران و مدیرکل بهداشت و درمان جمعیت هلال احمردر روز دوشنبه در محل سازمان نظام پرستاری کشور برگزار شد که در این جلسه  راه های همکاری بین این دو نهاد مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه دکتر علی محمد آدابی رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به جایگاه ویژه همکاری و تعامل دربین نهادهای ملی و مردمی گفت:  این جلسات مشترک می بایست  بطور مداوم برگزار شود تا بتوان از ظرفیت های این دو نهاد درارائه خدمت به سلات مردم نهایت استفاده را نمود .

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به لزوم رعایت حقوق مردم دربخش های مختلف جامعه خدمت رسان درحوزه سلامت کشورخاطر نشان کرد: جمعیت هلال احمر به عنوان یکی از بخش های اصلی و موثر درحوزه سلامت باید درطرح های ملی چون طرح سلامت یار نظرات بخش های مختلف ارائه دهنده خدمت درآن عرصه را نیزدر نظر گیرد و به دغدغه های سازمان نظام پرستاری توجه نماید.

وی دغدغه اصلی سازمان در طرح سلامت یار را رعایت حریم شخصی بیماروحقوق بیمارعنوان کرده و افزود: احترام به حقوق یکدیگر در سطح خانواده و جامعه،  اصلی مسلم است وخداوند درقرآن می فرماید که تنها از متقین می پذیرد لذا نباید انجام امری ولو ثواب منجر به تضییع حققوق دیگران گردد و لذا جمعیت هلال احمر اگرقرار است دراین طرح درحوزه درمان وارد شود و بخشی از خدمات نظام سلامت را به عهده گیرد باید در راستاری رعایت حقوق متقابل بیمار و پرستار حرکت کرده وتربیت شوندگان این حوزه می بایست حریم شخصی بیمار را به عنوان افراد امین رعایت کنند.

 در ادامه محمد شریفی مقدم قائم مقام سازمان نظام پرستاری به بررسی و بیان راه های همکاری مشترک بین سازمان نظام پرستاری و جمعیت هلال احمر پرداخت و گفت: سازمان نظام پرستاری به عنوان بزرگترین سازمان صنفی در حوزه سلامت با پوشش بیش از دویست هزار پرستار و گستره کشوری در بیش از 120 شهر در سطح کشور می تواند همانند جمعیت هلال احمردر حوزه های مختلف خدمت رسانی در بخش سلامت کشور ورود کرده و درزمینه های آموزش سلامت همگانی و نیروهای تخصصی ویژه در حوادث و بلایای طبیعی به ارائه خدمات بپردازد.

وی با اشاره به ویژگی های تخصصی شغلی پرستاران  پیشنهاد گسترش همکاری بین سازمان نظام پرستاری و جمعیت هلال احمر را مطرح کرد و اظهار داشت: سازمان نظام پرستاری آمادگی دارد تا در زمینه ارائه خدمات به هموطنان درحوزه حج و زیارت و زائرین عتبات عالیات باب همکاری را گشوده و نیروهای تخصصی در این زمینه معرفی نماید.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری همچنین از آمادگی سازمان نظام پرستاری در زمینه همکاری های بین المللی اشاره کرده و خاطر نشان کرد: با توجه به جایگاه شناخته شده سازمان هلال احمر در مجامع بین الملل، سازمان نظام پرستاری نیز  پیشنهاد تشکیل گروه پرستاران بدون مرز را دارد و از این سازمان می خواهد تا در این زمینه همراهی و همکاری های لازم را نماید.

در ادامه دکتر فرحناز رافع رئیس جمعیت داوطلبان هلال احمرازسازمان نظام پرستاری خواست تا این سازمان  ازظرفیت های خود استفاده کرده و با تشویق وترغیب پرستاران کشور آنان را به عضویت جمعیت داوطلبان سازمان هلال احمر درآورده و مقدمات اجرایی این همکاری را فراهم آورند .

 وی به همکاری سازمان نظام پرستاری در حوزه آموزش نیروهای تخصصی اشاره کرد و گفت: هم اکنون بسیاری از نیروهای داوطلب این سازمان از بخش های مختلف جامعه چون آموزش و پرورش هستند و ما با سازمان های مختلف دیگر همچون نظام پزشکی و نظام مهندسی نیز در  ارتباط بوده ایم  و اعضای این سازمان ها نیز به عضویت سازمان هلال احمردرآمدند و لذا سازمان نظام پرستاری با توجه به تخصص خود می تواند همکاری مناسبی درزمینه آموزش های عمومی مانند کمک های اولیه و امداد و نجات ونیز در حوزه معاونت درمان سازمان در زمینه های تخصصی تر مانند بحث بازتوانی و توانمند سازی اقشار آسیب پذریر جامعه ونیز پیشگیری از بیماری های شایع زنان وکودکان همکاری های لازم را ارائه نمایند که این آموزش ها می تواند در کمیته های تخصصی بررسی گردد.

وی با اشاره به این نکته که جمعیت های ملی چون جمعیت هلال احمر کار تصدی گری انجام نمی دهند اظهار کرد: رسالت سازمان های مردم نهاد رفع نیازهای واقعی جامعه می باشد.

وی در زمینه طرح سلامت یارنیز خاطر نشان کرد: این طرح با پیشنهاد مستقیم وزیر بهداشت و دنبال کمبود شدید نیروی انسانی دروزارت بهداشت دردیدار رئیس جمعیت هلال احمر با وزیر محترم بهداشت مطرح شد که مورد استقبال قرار گرفت و همانطور که در اهداف آن آمده است شامل :  حمایت روحی و عاطفی از بیمار است که در این زمینه مطالعات بسیاری در چندین کشور بعمل آمد.

وی همچنین به مشکلات اجرائی این طرح در اجرای پایلوت آن در چند بیمارستان اشاره کرده و گفت: متاسفانه همکاری خوبی در این زمینه از طرف برخی بیمارستان ها صورت نگرفت وحتی وسیله ایاب ذهاب و خوراک واین افراد داوطلب و حتی بیمه مسولیت هم به آنان تعلق نگرفت.

دکتررافع  ادامه داد: ما هم اکنون یک طرح پایش را دراین مرحله به اجرا گذاشته ایم و با طرح پرسشنامه ای به بررسی نظرات در صدد جمع بندی این طرح هستیم تا با بررسی نقاط ضعف و قوت طرح بتوانیم خدمات بهتری ارائه نماییم.

در ادامه دکتر افشین علیخانی مدیرکل بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر نیز با بیان این نکته که هم اکنون جمعیت هلال احمر جهموری اسلامی ایران در عرصه بین الملل جزء شورای حکام است گفت: پشتوانه اصلی جمعیت هلال احمر اعتماد همگانی به این سازمان است و هر طرحی تا مشارکت مردمی نباشد در عرصه اجرا کارایی موفقی نخواهد داشت.

وی امکانات جمعیت هلال احمر بسیار گسترده برشمرد و به زمینه های مشترک همکاری بین سازمان نظام پرستاری و جمعیت هلال احمر اشاره کرد و افزود: سازمان نظام پرستاری با توجه به پشتوانه قوی نیروی انسانی متخصص خود و نیز ساختار سازمانی و گستره کشوری خود می تواند زمینه مشارکت گسترده ای را در حوزه بهداشت و درمان فراهم کند.

دکتر علیخانی با پشنهاد تشکیل کمیته های تخصصی بین جمعیت هلال احمر و سازمان نظام پرستاری به هم افزایی درتعامل بین این دو نهاد اشاره کرد و خاطر نشان شد: این کمیته ها می تواند فرصتی باشد که در آن نیازهای مورد نیاز مردم بررسی و با همکاری این دوسازمان بتوان به رفع مشکلات جامعه کمک کرد.



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : پرستار نیوز
ت : چهار شنبه 31 شهريور 1395
.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تشریح کرد:

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه کمبود نقدینگی دانشگاه‌ها را علت تأخیر در پرداخت معوقات پرستاری و پرسنل بیمارستانی برشمرد و افزود: و علت آن عدم تخصیص به‌موقع اعتبارات و این‌که سازمان‌های بیمه‌گر نتوانستند به تعهدات خود به‌خوبی عمل کنند.
 

اکبر ویسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی  سازمان نظام پرستاری با بیان این‌که این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه‌های کشور از نظر پرداخت معوقات در وضعیت بهتری است، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه معوقات سال ۹۴ را تسویه کرده است و کارانه و اضافه‌کار فروردین ۹۵ را هم به‌صورت علی‌الحساب پرداخت نموده است.

وی اختلاف پرداختی‌ها و تبعیض‌ها را بحثی سراسری و کشوری دانست که باید به‌لحاظ ساختاری اصلاح شود، افزود: علت اضافه‌کار اجباری پرستاران کمبود نیروی انسانی است که البته می توان گفت که به این معنی است که  نسبت پرستار به تخت در این استان از متوسط و میانگین کشوری بالاتر می باشد.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان این‌که با اجرای طرح قاصدک اضافه‌کار در دل کارانه پرداخت شد، یادآور شد: اجرای این طرح اگر در برخی لحاظ کمک بود اما سبب تأخیر در پرداخت‌ها شد که پرستاران از این موضوع ناراضی هستند.

ویسی با بیان این‌که رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تعامل خوبی با پرستاران دارد، خاطرنشان کرد:با اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و بهتر دیده شدن پرستار در ساختار موجود و به‌عنوان عضوی از تیم سلامت وضعیت پرستاران هم بهتر خواهد شد.

 

 


:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : پرستار نیوز
ت : چهار شنبه 31 شهريور 1395
.

معاون فنی، آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پرستاری عنوان کرد: 

معاون فنی، آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پرستاری عنوان کرد: امنیت پرستاران از آسیب ها و بیماری هایی که ممکن است در محل کاربرایشان به وجود آید ، به همان اندازه که برای خودشان مهم است برای بیماران نیز اهمیت دارد.
 

دکتر ژاله عزتی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری گفت: پرستاران سالم و با استراحت کافی برای مانیتورینگ هوشیارانه ، مراقبت همدلانه بیمار و دفاع دقیق از حقوق بیمار ضروری به نظر می رسد . بسیاری از استرس های محل کار که باعث جراحت و بیماری می شوند در محیط کار پرستاران وجود دارد.این استرس ها شامل فاکتورهایی است که به زمینه تصمیم گیریی های فوری در محیط کار، ویژگی های سازمان و تغییرات خارج از سازمان که در واقع درون صنعت سلامت رخ  می دهد، مربوط می شود.

وی اظهار داشت: پرستاران در طول یک روز تقاضاهای عمده ی فیزیکی و روانی را تجربه می کنند که به خوبی امنیت کارری آنها می تواند بدتر هم بشود. در واقع خطرات شغلی پرستاران می تواند سلامت فرد را به صورت حاد یا به مرور زمان دچار اختلال کند. این موارد شامل اختلالات اسکلتی عضلانی و سایر آسیب ها، عفونت ها و اختلال در وضعیت روانی و در زمان طولانی باعث بیماری های قلبی عروقی ، متابولیک و نئوپلاستیک می شود و مواردی مانند: مشکلات جسمی کاری مانند بلند کردنن بیمار و وضعیت های نادرست، ابزارهای محافظت کننده در برابر فرورفتگی سوزن، مواجهه با مواد شیمیایی مربوط به حرفه شان و پتانسیل های موجود برای خشونت می توانند ایمنی پرستاران را به طور جدی به خطر بیاندازد.

معاون فنی، آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پرستاری خاطر نشان شد: شیفت کاری و ساعت های طولانی کار و ارتباط آن با امنیت و سلامت کاملأ بدیهی است . پژوهشگران معتقدند با برهم زدن ریتم فیزیولوژیک بدن بر خواب و زندگی خانوادگی و اجتماعی اثرات نامطلوبی را به جا می گذارد و منجر به کاهش طول و کیفیت خواب وافزایش خستگی و خواب آلودگی و هم چنین علائم گوارشی ، روانی و قلبی و عروقی می شود.

وی ادامه داد: علاوه بر ان ، کار در زمان های غیر معمول ، باعث کمتر شدن تعاملات با خانواده و سایر ارتباطات اجتماعی می گردد. همین طور به طور مشابه ، ساعات طولانی کار باعث کاهش زمان موجود برای خواب می شوند که سرانجام باعث خواب ناقص ، محرومیت از خواب و جبران نشدن خستگی ناشی از کار می گردد. از آن جایی که ارتباطات اجتماعی و خانوادگی ممکن است کاهش یابد ، این مسئله به نوبه ی خود باعث پاسخ های فیزیولوژیکی استرس می شوند.

دکتر عزتی تشریح کرد: ساعات طولانی کار باعث افزایش مواجهه با خطرات شیمیایی محل کار، عوامل عفونی و مشکلات جسمی، روانی و احساسی می شود. سپری کردن ساعات طولانی در کار ، زمان لازم برای ورزش و وعده های غذایی را از فرد می گیرد و استرس مضاعف ناشی از کار و دیسترس های شدید اخلاقی برای پرستار به همراه خواهد داشت.

وی افزود: اضافه کاری های اجباری و شیفت های طولانی که بر پرستاران تحمیل می شود ، مهم ترین عامل در عدم امنیت شخصی و اجتماعی و خانوادگی تمام پرستاران عزیز میهن مان خواهد بود و مسئولیت شرعی _ انسانی ، قانونی و ... آن بر عهده بزرگوارانی است که در این تحمیل و اجبار مشارکت دارند.

معاون فنی، آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پرستاری در پایان گفت: پتانسیل قوی برای پیشگیری از آسیب های پرستاران وجود دارد، حتی در حالی که بسیاری از عوامل خطر نیاز به شناسایی دارند. منفعت، ارتقاء امنیت کاری پرستاران بسیار است ، هم باعث ابقاء پرستاران در سیستم سلامت و هم تشویق سایرین برای ورود به این رشته می باشد . برای مثال، ساعت کاری که بر سلامت پرستاران اثرات نا مطلوب می گذارد به نوعی در مراقبت بیمار نیز موثر است. همانگونه که بسیاری از مراکز برای ارتقاء امنیت بیمار سرمایه گذاری های مهم انجام می دهند باید به همان اندازه به امنیت کارکنان هم بپردازند ، در مدت طولانی این افزایش سطح امنیت کارکنان به نفع بیماران هم خواهد بود و در کل محیط کار پرستاران باید به محیطی سالم ، ایمن و کارا تبدیل شود.



:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : پرستار نیوز
ت : چهار شنبه 31 شهريور 1395
.

معاون وزیر بهداشت:

پزشک و پرستار یک تیم هستند/مشکل اجرای تعرفه خدمات پرستاری

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، بر ضرورت کار تیمی پزشک و پرستار برای خدمت به بیماران تاکید کرد.
 

دکتر رضا ملک زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، گفت: پرستاری بخش بسیار مهم و اساسی در نظام سلامت است و موقعی می توانیم در پزشکی موفق باشیم که پزشکان و پرستاران با هم یک تیم باشیم و با هم کار کنیم.

وی افزود: باید به شخصیت پرستاران احترام بگذاریم و به حقوق و مزایای آنان توجه بیشتری کنیم و این هدف اصلی است که الان در وزارت بهداشت در حال انجام است.

ملک زاده اظهار داشت: متاسفانه انعکاس برخی اخبار موجب سوءتفاهم و برداشت غلط و در نتیجه موجب تقابل بین پرستار و پزشک شده و بنده از همه همکاران پزشک و پرستاران درخواست دارم این نکته را سر لوحه کار خود قرار دهند که اگر قرار است به بیماران درست خدمت کنیم هیچ راهی وجود ندارد جز اینکه به صورت تیمی کار کنیم.

معاون وزیر بهداشت گفت: طی سه سال اخیر کارهایی که در وزارت بهداشت در حمایت از پرستاران انجام شده بی سابقه بوده و مشکل اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تنها در دست وزارت بهداشت نیست بلکه یک بخش آن به نظام بیمه بر می گردد .

وی ادامه داد: برای حل مشکلات بهتر است پرستاران با جامعه پزشکی یکی شوند.

 



:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : پرستار نیوز
ت : چهار شنبه 31 شهريور 1395
.

موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی