.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد شریفی مقدم، اظهارداشت: آنچه مسلم است اینکه جامعه پرستاری کشور خوب می داند که جامعه پزشکی هم درگیر مشکلات و چالش های جریان پزشک سالار است.

وی افزود: موقعی که صحبت از جریان پزشک سالار می شود، منظور جامعه شریف پزشکی نیست. زیرا، ما خوب می دانیم که بیشترین بار و کار درمانی بیمارستان ها بر دوش رزیدنت ها یا همان دستیاران پزشکی است.

شریفی مقدم در توضیح این مطلب که چرا بیشترین بار درمانی در بیمارستان ها بر دوش رزیدنت هاست، گفت: علت بروز این وضعیت، حضور کم رنگ اساتید جراحی هیئت علمی بیمارستان هاست که نمونه اخیر آن حادثه بیمارستان در اراک بود.

دبیرکل خانه پرستار با تاکید بر انجام عمل جراحی توسط رزیدنت ها بدون حضور اساتید جراحی، یک اقدام غیرقانونی و غیراخلاقی است، تصریح کرد: تا زمانی که رزیدنت مدرک تخصصی خود را نگرفته اجازه ندارد بدون حضور استاد عمل جراحی انجام دهد.

وی ادامه داد: این اقدام از این جهت غیر اخلاقی است که بیمار بابت جراحی توسط پزشک جراح هزینه پرداخت می کند، اما رزیدنت او را عمل می کند.

شریفی مقدم با اشاره به نقش موثر جراح در آموزش رزیدنت ها، گفت: حضور اساتید جراحی بالای سر بیمار، علاوه بر قوت قلب بیمار، باعث استفاده رزیدنت از تجربیات جراح می شود.

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: تبعات نبود جراح بالای سر بیمار و جراحی توسط رزیدنت، هزینه های بیمار و بیمه ها را نیز افزایش می دهد. بطوریکه اشتباه و خطای پزشکی در هنگام جراحی توسط رزیدنت، باعث طولانی تر شدن روند درمان و در نتیجه افزایش هزینه های بیمار و بیمه ها می شود.

وی در عین حال از دریافتی ناچیز دستیاران پزشکی خبر داد و گفت: به رغم اینکه بار سنگین درمان بر دوش این افراد است اما دریافتی بسیار ناچیزی دارند و معتقدیم ظلمی که در حق دستیاران و پزشکان عمومی و همچنین متخصصین داخلی می شود، شاید بیش از پرستاران باشد.

شریفی مقدم با تاکید بر اینکه پزشک سالاری یک جریان خاص است و جامعه پزشکی را شامل نمی شود، افزود: بنده معتقدم رئیس سازمان نظام پزشکی با استفاده ابزاری از پزشکان عمومی، دستیاران و متخصصین داخلی، سعی در سرپوش گذاشتن بر جریان پزشک سالار دارد و از همین رو، فرافکنی می کند.

وی ادامه داد: جریان پزشک سالار به اسم جامعه پزشکی اما با نگاه کاملا تجاری و کالایی به بیمار، و به دور از شان بیماران و در اختیار داشتن لابی های قدرت، عمده منابع نظام سلامت را به سمت خودشان سوق می دهند.

دبیرکل خانه پرستار در پایان با تاکید بر اینکه پیشبرد اهداف نظام سلامت مستلزم کار تیمی است و اگر غیر از این باشد طرح تحول سلامت با شکست مواجه خواهد شد، گفت: رئیس سازمان نظام پزشکی اگر اجازه بدهند ما می توانیم فیش های حقوقی آن دسته از پزشکان مورد سئوال را رسانه ای کنیم.

 



:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : پرستار نیوز
ت : شنبه 18 ارديبهشت 1395
.

صحبتهای جناب شریفی مقدم در آستانه ی برگزاری همایش نقد واقعی طرح تحول سلامت و تعرفه گذاری :
با سلام خدمت همه ی همکارات.خیلی خوشحالم که پرستاری امروز وابستگی به افراد ندارد بلکه پرستاری امروز جریانی زنده وجاری است
وبیداری پرستاری باعث شده خواب بر انانیکه بدنبال خاموشی پرستاری بوده اند حرام گردد.
پرستاری وارد دوره نوینی شده است ونه تنها در حوزه پرستاری بلکه در حوزه سلامت نیز در حال تغییر است.
امروز پرستاری حتی در تغیرات اجتماعی وحتی سیاسی نقش افرینی می نماید. و همین هم باعث نگرانی که شاید ترس ووحشت دیگران شده است.
دوستان هرچه بیشتر وبدتر با ما برخورد کنند نشان از ان است که پرستاری راهش را درست انتخاب کرده است ومنافع انان رابیشتر به خطر انداخته است
وتنها امیدشان به ایجاد تفرقه بین پرستاری است که خوشبختانه با هوشیاری اعضای فهیم شورایعالی ،درایت اعضای هیات مدیره های نظام پرستاری وتلاش فعالین صنفی ودر صحنه بودن دانشجویان عزیز پرستاری بیش از پیش متحدتر ،منسجم تر در حال حرکت است.
ودر مسیر دشوار وسخت پرستاری ،گروه ها واشخاصی که منافعاشان در خطر افتاده سعی در ایجاد مانع نموده ومی نماید واین طبیعی است
ولی راه به جایی نخواهند برد
سیستم پزشگ سالار اگر زورش برسد به هیچ گروهی رحم نمی کند ،به راحتی معاونت طب سنتی را حذف کردند وپشت سرش موسسات طب سنتی را پلمب کردند چرا؟
چون منافعشان را کمی تهدید می کرد مشتری مطب وبیمارستانشان را کم می کرد
وپرستاری به عنوان افرادیکه بیشترین اگاهی به اعمال این سیستم دارد ومی داند که چه بلا هایی بر سر این مردم مظلوم می اورند ودر اراک به جای پای چپ پای راست را عمل میکنند واین ذره ای از دریا می باشد ،چه بیمارانی کهر در اطاق های عمل به اشتباه فوت کردند وفقط عرض تسلیت گفتند و چه بیمارانی که به علت قصور وعدم حضورشان دچار خسارت شدند.

همایش بیستم تهران وبیست دوم مشهد از نمونه اقدامات علمی است که ناکارمد بودن طرح های غیر کارشناسی انها رابیشتر مشخص خواهد کرد.
حضور پررنگ همکاران در این دو همایش پیش رو در تهران و مشهد هم می تواند انسجام پرستاری را نشان دهد وهم با با بهره گیری از ارایه مطالب ومقالات علمی وصاحب نظران مدیریت ،اقتصادی اجتماعی وپرستاری بر غنای این همایش ها بیافزایند.



:: بازدید از این مطلب : 146
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : پرستار نیوز
ت : شنبه 18 ارديبهشت 1395
.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور گفت: طرح تحول نظام سلامت بدون استفاده از نظرات کارشنناسان در ادامه راه با شکست مواجه خواهد شد.
 

 

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری کشور، دکتر علی محمد آدابی روز دوشنبه در نشست خبری همایش نقد و بررسی واقعی طرح تحول نظام سلامت که قرار است ۲۰ اردیبهشت در سال حجاب برگزار شود، گفت: سال گذشته اولین همایش نقد طرح تحول سلامت بدون حضور منتقدین واقعی طرح برگزار شد که در این همایش فقط به تعریف و تمجید از طرح تحول سلامت پرداختند.

 

وی با اعلام اینکه طرح تحول سلامت دچار مشکلات و آسیب هایی است اظهارداشت: در آستانه دومین سالگرد طرح تحول سلامت، سازمان نظام پرستاری تریبون و فضایی در اختیار منتقدین طرح تحول سلامت قرار داده است که نقاط ضعف و قوت طرح را عنوان کنند.

 

آدابی با بیان این مطلب که اساس طرح بر این است که اول نکات مثبت گفته شود، گفت: آنچه مسلم است در ابتدای اجرای طرح به نظر آمد که مجریان آن نیت خوبی داشتند ولی نتوانستند کاری بکنند.

 

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان این مطلب که طرح تحول سلامت در ۷ بند ترسیم شده است، افزود: به نظر می آید برای اجرای این طرح کار کارشناسی لازم انجام نشده چرا که در هر مرحله از اجرای این طرح شاهد اعتراضات و انتقادات از سوی افرادی هستیم که درگیر اجرای این طرح هستند.

 

آدابی به اصلاح وضعیت هتلینگ بیمارستان ها به عنوان گام اول طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: آنچه را ما شاهد بودیم فقط تغییر ظاهر و نمای فیزیکی بیمارستان ها بود.

 

وی ادامه داد: اصلاح کیفیت ویزیت پزشکان که قرار بود هر ۸ دقیقه یک بیمار معاینه شود، یکی از گام های طرح تحول سلامت بود که به درستی اجرا نشد.

 

آدابی ادامه داد: گام سوم طرح، مربوط به تعرفه های پزشکی بود که به یکباره شاهد افزایش ۳۰۰ و ۴۰۰ درصدی تعرفه های پزشکی بودیم. البته در بعضی موارد این افزایش ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصد و در برخی موارد تا ۷۰۰ درصد رشد را شاهد بوده ایم.

 

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان این مطلب که این رشد تعرفه ها می بایست در مدت ۱۵ تا ۲۰ سال انجام می شد، گفت: افزایش ناگهانی تعرفه ها باعث شد که مردم هزینه خدمات ۱۵ تا ۲۰ سال آینده را امروز پرداخت کنند.

 

وی همچنین از اضافه شدن ۱۷۰۰ تعرفه جدید در کتاب تعرفه ها انتقاد کرد و گفت: این تعرفه ها بدون ضابطه و قاعده اضافه شده است.

 

آدابی با اعلام اینکه جامعه پزشکی ۲ دهم درصد جمعیت کشور را شامل می شوند، گفت: ۲۰ درصد منابع کشور، در اختیار جامعه پزشکی است که این مسئله تبعات سوء سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به دنبال دارد.

 

وی از ایجاد شکاف طبقاتی بین جامعه پزشکی و همچنین جامعه پزشکی با عامه مردم بر اثر افزایش تعرفه ها انتقاد کرد و گفت: افزایش درآمد پزشکان باعث شد که آنها در فضاهای غیر پزشکی همچون ساختمان سازی و خرید و فروش تیم های ورزشی ورود کنند.

 

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با انتقاد از افزایش تقاضای القائی در بیماران برای هجوم به بیمارستان دولتی و فشار ارائه خدمات درمانی در بدنه پرستاری تاکید کرد: متاسفانه پرستاران از ماحصل خدماتی که ارائه می دهند، بهره مند نشده اند اما درآمد پزشکان به ده ها میلیون و بعضاً بالای ۱۰۰ میلیون رسید ولی درآمد پرستاران ۱.۵ برابر شد در حالی که دو یا سه دهه قبل درآمد پزشک متخصص کمتر از ۲ برابر درآمد پرستار بود.

 

وی در ادامه به راهکارهای اصلاحی جهت پیشبرد طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: اگر قرار است این طرح ادامه یابد، می بایست تعرفه های پزشکی به وضعیت قبل برگردد و همچنین ۱۷۰۰ تعرفه جدید حذف شود.

 

وی ادامه داد: ساختار بیمار مدیریت وزارت بهداشت که پزشکان در تمام تصمیم گیری ها دخالت دارند می بایست اصلاح شود زیرا این وزارتخانه در حال حاضر به نوعی تجارتخانه پزشکان شده است.

 

وی همچنین خواستار تغییر نام وزارت بهداشت به وزارت سلامت بر اساس استفاده از افراد اصلح در حوزه سلامت شد.

 

آدابی تعارض با اهداف بالادستی سیاست های نظام سلامت را یکی دیگر از چالش های طرح تحول سلامت دانست و گفت: تحمیل بار مالی ناشی از تعرفه های پزشکی به بیمه ها و مردم باعث ورشکستگی بیمه ها شده است.



:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : پرستار نیوز
ت : سه شنبه 14 ارديبهشت 1395
.

به بهانه روزهای پایانی مجلس نهم؛

قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در بایگانی/ناظران قانونی کم آوردند!

قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در تیر ماه سال ۱۳۸۶ با رای بالای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. اما، امروز پس از گذشت قریب به ۹ سال از تابستان ۸۶، این قانون هنوز در بایگانی دستگاه های اجرایی قرار دارد و به نظر می رسد در روزهای پایانی عمر مجلس نهم، ناظران بر قوانین نتوانستند کاری کنند.
 

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از اصلی‌ترین مطالبات پرستاران است که به دلایل مختلف از جمله نبود منابع مالی هنوز نتوانسته شکل اجرایی به خود گیرد.

این در حالی است که طرح تحول نظام سلامت که البته اجرای آن هم به واسطه نقش اثرگذار پرستاران بوده است، در کمترین زمان ممکن به تصویب دولت می رسد و خیلی زود اجرایی می شود. 

اما، سئوالی که مطرح است و جامعه پرستاری هنوز نتوانسته پاسخ قانع کننده ای بشنود، این است که چرا قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرایی نمی شود؟

مشکل کار کجاست؟

پرستاران می گویند اگر از اول چنین قانونی تصویب نمی شد، حالا چشم انتظار اجرای آن نبودیم. اما، نکته اینجاست که نمایندگان مردم با فرض بر اینکه خلاء چنین قانونی احساس می شد، آن را با رای بالا تصویب کرده اند و حالا چرا اجرا نمی شود، سئوالی است که مجلسی ها هم نتوانسته اند پاسخ قانع کننده ای بگیرند.

به گفته عبدالرحمان رستمیان نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نکته مهم برای اجرایی شدن طرحی که به تصویب می‌رسد در نظر گرفتن اعتبارات مناسب است که متاسفانه هنوز اعتباری برای اجرایی شدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری وجود ندارد.

پیش از این نیز با وجود آنکه دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، اعلام کرده بود برای آنکه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرا شود، ابتدا باید آن را به صورت آزمایشی در چند مرکز بیمارستانی اجرا کنیم تا بار مالی و الزامات اجرای آن به صورت دقیق مشکل شود، اما همچنان اجرای این قانون درهاله‌ای از ابهام قرار دارد.

تلاش برای جبران کمبود پرستار اما دیگر دغدغه ای است که هنوز راهکاری برای حل آن اندیشیده نشده، در این زمینه قائم مقام سازمان نظام پرستاری به مشکل کمبود پرستار در کشور اشاره دارد و می‌گوید: این مشکل سالهاست که وجود دارد. اظهاراتی که البته به کام معاونت پرستاری وزارت بهداشت خوش نیامد و اعلام کرد که اگر نظام پرستاری معتقد است که پرستار بیکار در کشور داریم فهرست آنها را ارائه کند تا به سرعت جذب شوند.

دکتر عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز معتقد است حوزه سلامت نه تنها با نیروی پرستار بیکار روبرو نبوده بلکه در بسیاری مواقع کمبود نیروی انسانی در مراکز درمانی به شدت احساس می‌شود.

از سویی دیگر حمیدرضا عزیزی فارسانی نیز با انتقاد از وضعیت پرستاران در کشور به ویژه بعد از اجرای طرح تحول سلامت، می گوید: واقعیت آن است که درحوزه سلامت نسبت به جمعیت بیمار با کمبود پرستار روبرو هستیم که رسیدگی به این وضعیت باید در اولویت وزارت بهداشت قرار گیرد.

وی همچنین از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درخواست کرد تا اعتبارات وزارت بهداشت را به طور کامل بپردازد که این وزارتخانه بتواند تعهدات خود را  در قبال جامعه پرستاری عملیاتی کند.

اینکه امروز جامعه پرستاری با مشکلات عدیده‌ای روبرو است و با اجرایی شدن طرح تحول سلامت، بار کاری مراکز درمانی به ویژه در اورژانس‌ها افزایش یافته است، موضوعی است که همه مسئولان حوزه سلامت به آن اذعان داشته‌اند اما بهبود این وضعیت اکنون درگیر سیاست «یک بام و دو هوا» است که متولیان مربوطه بکار گرفته‌اند و تنها اقدامی که از آنها شاهد هستیم این است که همچنان وعده ها روی هم انباشته شده اما عزم راسخی برای عملیاتی شدن آن وجود ندارد.

 



:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : پرستار نیوز
ت : سه شنبه 14 ارديبهشت 1395
.

 
معاون فنی، آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پرستاری کشور گفت: مقررات حرفه ای در پرستاری اصولی است برای پیشگیری از درگیری های قانونی و باید توسط پرستاران رعایت شود.
 

دکتر ژاله عزتی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، به تشریح اصول مقررات حرفه ای پرستاری پرداخت و افزود: رعایت استانداردهای پرستاری حرفه ای، ارتباطات حرفه ای، رعایت اصول اخلاق حرفه ای، آموزش به مددجو و اصول صحیح گزارش نویسی، از جمله مقررات حرفه ای است که پرستاران باید به آنها توجه کنند.

وی ادامه داد: استانداردهای خدمات پرستاری (حرفه ای) آن دسته توافقاتی هستند که جهت سنجش فعالیت ها بکار می روند و موجب تعیین انتظارات برای مراقبت های پرستاری موثر و ایمن می شود.

معاون فنی، آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پرستاری کشور اظهارداشت: استاندارد، عبارت قابل اطمینان معتبری است که اساس کار حرفه ای و قانونی پرستاری را تشکیل می دهد، به علاوه استانداردها معیارهای عملی برای پرستاران نشان داده و در نهایت به درک بهتر و احترام به نقش گوناگون مکمل پرستاران کمک می کنند.

عزتی در پایان برخی استانداردهای حرفه ای پرستاری را اینگونه برشمرد: پاسخگویی، کسب صلاحیت مداوم، اخلاق حرفه ای، دانش، کاربر دانش، رهبری و ارتباطات حرفه ای.

 



:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : پرستار نیوز
ت : سه شنبه 14 ارديبهشت 1395
.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری؛

اجرای قانون مشاغل سخت پرستاری به نفع سلامت مردم است/ وزارت بهداشت شانه خالی نکند

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور گفت: مجلس هر قانونی تصویب می کند جهت منافع ملت است و اجرایی نشدن قوانین مساوی با تخلف دولت از مصوبات مجلس شورای اسلامی است.
 

وحید نصیری در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، اظهارداشت: مجلس عصاره فضائل این ملت است و این یک امر شرعی و اجتماعی است. مجلس مورد تایید ولایت فقیه است و نمایندگان با رای ملت بر سر کار آمده اند. 

وی با عنوان این مطلب که قوانین برای رفاه حال مردم تصویب می شوند، گفت: قوه مقننه اگر قانون را تصویب می نماید قوه مجریه نیز باید آن را اجرایی نماید و اگر اجرا نشود باید به دلایل اجرایی نشدن آن رجوع شود.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور ادامه داد: تصویب قانون مشاغل سخت و زیان آور جهت سلامت جسمی و روحی پرستاران و به تبع آن دریافت خدمات درمانی بهتر برای بیماران است. زمانی که کلمه ارتقاء آورده می شود به این معنی است که خدماتی که قرار است ارائه شود، ارتقاء یافته و بهتر از قبل باشد.

وی بیان کرد : متاسفانه به دلیل اجرا نشدن قانون مشاغل سخت و زیان آور برای پرستاران قطعأ آنان به دلیل حجم کاری زیاد و اتفاقات روزه مره و در معرض بیماری های خطرناک قرار گرفتن، از سلامت جسمی و روحی خوبی برخوردار نبوده و به همین دلیل خدمات درمانی ارتقاء یافته و شایسته ای به بیماران ارائه نمی دهند.

نصیری در پایان افزود: وزارت بهداشت برای ارتقاء خدمات درمانی به مردم باید جهت اجرایی شدن این قانون برای پرستاران بکوشد و به دلیل مشکلات مالی و... از اجرایی شدن این قانون سر باز نزند تا پرستاران  بتوانند با روحیه و سلامت جسمانی بهتری به مردم خدمات درمانی ارائه دهند.



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : پرستار نیوز
ت : سه شنبه 14 ارديبهشت 1395
.

 سپید: اقتصاد سلامت ما با مشکلاتی دست‌به‌گریبان است که ظاهرا نه دولت، نه مجلس و نه بخش خصوصی از عهده حل آن برنمی‌آیند. بخش سلامت به چاه ویلی بدل شده که هرچقدر بودجه بیشتری به آن تزریق می‌شود، همان سال کسری بودجه بیشتری می‌آورد. ارزیابی شما از شرایط اقتصادی نظام سلامت کشور چیست؟

 

 

محمدرضا رضایتمندی گفت: به نظر من دو نکته باعث شده که ما در حل مشکلات نظام سلامت موفقیت چندانی به دست نیاوریم. نکته اول این است که متاسفانه ما هیچ‌وقت «جامع‌نگری» نداشته‌ایم. یعنی نظام سلامت را به عنوان یک «سیستم» ندیده‌ایم و اقدامات ما به صورت جزیره‌ای بوده است. وقتی شما نظام سلامت را به شکل یک سیستم ندیده و کارها را به شکل جزیره‌ای انجام دهید، یک‌جا را درست می‌کنید در صورتی که ممکن است همزمان جای دیگری خراب شود. وقتی اراده‌ای برای حل مشکلات نظام سلامت به وجود می‌آید، لازم است آن را از همه جهات ببینیم یعنی به همه بخش‌های این سیستم توجه شود. باید به ارائه خدمت در این نظام، تامین مالی، ‌نظام پرداخت، سطوح مربوط به ارائه خدمت، PHC، مباحث مربوط به پیشگیری، مباحث مربوط به تغییر شیوه زندگی و دیگر بخش‌های آن به مثابه یک سیستم توجه شود و بعد درباره مشکلات هرکدام از این بخش‌ها تصمیماتی گرفته شود. همه حرف‌ها خلاصه در این‌که نظام سلامت باید به شکل سیستماتیک، نظام‌مند و از بالا دیده شود. برای مثال، یک زمان تمرکز ما بر بحث پزشک خانواده بود. پزشک خانواده در مناطق روستایی شکل گرفت ولی در مناطق شهری اثری از آن نبود. در نتیجه، تلقی مردم روستانشین این شد که اگر این بیمه روستایی که قرار است از طریق نظام ارجاع مردم را تحت پوشش قرار دهد چیز خوبی است، پس چرا فقط برای ما است و چرا برای مناطق شهری نیست؟ این نتیجه جامع ندیدن بود. درصورتی‌که وقتی قرار است پزشک خانواده مورد توجه قرار گیرد، لازم است همزمان نظام آموزش پزشکی هم مورد توجه قرارگیرد. یعنی باید پزشک خانواده‌ای تربیت شود که با سیستم نظام ارجاع تطابق داشته باشد. لازم است هم متخصص تربیت شود و هم این متخصصین در سطوح دوم و سوم سیستم ارائه خدمت طوری چیده شوند که با نظام ارجاع همخوانی داشته باشند. طبیعی است که وقتی فقط یک سطح دیده و از دیگر سطوح غفلت شود،‌ اصلاحاتی که قرار است رخ دهد، موفقیت‌آمیز نخواهد بود، کما اینکه موفق‌ نشد.

 

 

بحث دومی که لازم است به آن توجه شود، درنظر گرفتن ‌الزامات هر تغییر است. اگر ما به دنبال شکل‌گیری پزشک خانواده هستیم، باید به الزامات آن هم توجه کنیم. مثلا باید «فرهنگ‌سازی» مربوط به آن هم انجام شود. حالا تصور کنید از یک طرف مسئولین نظام سلامت همه اهتمام خود را گذاشته که ما نظام ارجاع داشته باشیم، از طرف دیگر از همه رسانه‌ها ازجمله رادیو و تلویزیون، مشاوران سلامت به مردم توصیه می‌کنند که به متخصص مراجعه کنند و عملا «تخصص‌گرایی» ترویج می‌شود. درواقع فرهنگی که در حال تقویت است، مغایر با سیستمی است که نظام سلامت ما در حال تعریف آن است. این است که می‌گویم ما به الزامات تغییر توجه نداریم.

 

 

 

امسال از جانب مقام معظم رهبری به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام‌گذاری شده است. اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت چه شاخصه‌هایی باید داشته باشد؟

 

 

اولا لازم است که ما تعبیر درستی از اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت داشته باشیم. اقتصاد مقاومتی متکی به دانش و فناوری،‌ عدالت‌بنیان، درون‌زا، برون‌گرا، پویا و پیشرو و الگویی است که الهام‌بخش نظام اقتصاد اسلامی است. درصورتی که این شاخصه‌ها خوب تبیین شود، ما می‌توانیم به اقتصاد سلامتی منطبق با اقتصاد مقاومتی دست یابیم. بعضی‌ها می‌گویند که این اقتصاد، مقاومتی همان اقتصاد ریاضتی است درصورتی‌که قطعا این نیست. اقتصاد مقاومتی یک مدل ایرانی اسلامی برای رشد است. از این جهت بسیار مهم است که شاخصه‌ها تبیین شود تا از اشتباهات جلوگیری شود.

 

 

 

اجازه بدهید قدری عینی‌تر صحبت کنیم. شما درحال حاضر شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی را در مدیریت نظام سلامت کشور می‌بینید؟

 

 

بحث، داشتن و نداشتن این شاخصه‌ها نیست. این شاخصه‌ها متعلق به کلیت اقتصاد است. من آنها را تکرار کردم تا یادآوری شود که حرکت ما باید به کدام سمت‌وسو باشد. بحث من کلی‌تر است و آن‌چه شما در سوالتان به دنبال آن هستید، در جزئیات است.

 

 

 

چه اشکالی دارد وارد جزئیات شویم؟ مدت‌هاست که مجلس به دنبال تحقیق و تفحص از نحوه هزینه‌کرد منابع طرح تحول سلامت است، وضعیت مالی بیمه‌ها خراب است، متولی سلامت کشور به صراحت اعلام می‌کند که در سال جاری چندین هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت. سوال من این است که ما از کدام‌یک از این شاخصه‌ها غفلت کرده‌ایم که به اینجا رسیده‌ایم؟

 

 

این مسائل ارتباط چندانی با اقتصاد مقاومتی ندارد به این دلیل که اقتصاد مقاومتی چیزی نیست که یک شبه محقق شود.

 

 

 

یعنی قبول ندارید که اگر ما این شاخصه‌ها را تحت عنوان اقتصاد مقاومتی یا ذیل هر عنوان دیگری داشته باشیم، یک اقتصاد سلامت پویا و کارآمد خواهیم داشت؟

 

 

قطعا همین‌طور است. این‌ها شاخص‌هایی هستند که لازم است ما به سوی آنها حرکت کنیم. برای شما مثالی می‌زنم تا مشخص شود که ما چه زمانی می‌توانیم به اقتصاد مقاومتی دست پیدا کنیم. یکی از مشکلات ما بحث هزینه‌هاست که مشکل امروز و دیروز هم نیست و همیشه وجود داشته است. سوال این است که چگونه می‌شود این هزینه‌ها را کنترل کرد؟ اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، ‌بحث اصلاح الگوی مصرف است. اگر جامعه ما الگوی مصرف خودش را اصلاح کند، ما می‌توانیم اقتصاد مقاوم‌تری داشته باشیم. این مسئله دقیقا در اقتصاد سلامت هم صدق می‌کند. یعنی اینکه ما باید به سمت پیشگیری در جامعه حرکت کنیم. درحال حاضر بیماری‌های غیرواگیر در کشور ما رشد شدیدی داشته‌اند. 80 درصد از این بیماری‌ها با «تغییر الگوی زندگی» قابل پیشگیری هستند. از منظر ارائه‌دهندگان خدمت هم لازم است که افزایش بهره‌وری در دستور کار قرار گیرد. مثلا اجرای دقیق راهنماهای بالینی می‌تواند به این هدف کمک کند. اصلاح شیوه پرداخت در نظام سلامت هم می‌تواند به افزایش بهره‌وری کمک کند.

 

 

 

شما به بایدها و نبایدها اشاره کردید، ولی نگفتید که آیا به عنوان یک متخصص اقتصاد سلامت، جهت‌گیری‌های مسئولین نظام سلامت در کشور را مطابق ما مبانی اقتصاد مقاومتی می‌دانید یا نه؟ آیا همین امکانات، منابع مالی و منابع انسانی که در اختیار ما هست،

 به درستی مدیریت می‌شوند؟

 

 

به نظر من همان‌طور که ما در اجرا باید یک نگاه سیستماتیک داشته باشیم، در نقد هم لازم است که سیستماتیک به مسائل نگاه کنیم. من این یک رویکرد را نادرست می‌دانم که به دنبال یک مقصر بگردیم و بگوییم که در این سیستم این فرد یا این مجموعه مقصر است و همه تقصیرات را به گردن او بیندازیم. من نمی‌گویم که ما مشکل مدیریتی نداریم ولی معتقدم بیش از آن، مشکل سیستمی داریم.

 

 

 

شما محافظه‌کاری می‌کنید. آیا ابایی دارید که نسبت به مدیریت کسی انتقاد کنید؟

 

 

نه این‌طور نیست. ولی دوست دارم که انتقادم منصفانه باشد. من حرف آخرم را همان اول زدم و الان هم دوباره بر همان تاکید می‌کنم. تا وقتی که یک نگاه سیستماتیک در تصمیمات ما وجود نداشته باشد، ‌جزیره‌ای عمل خواهیم کرد و به موفقیت نخواهیم رسید.

 

 

 

این معنی در جمله شما نهفته است که ما نگاه سیستماتیک نداریم و جزیره‌ای عمل می‌کنیم. درست است؟

 

 

این اختصاص به زمان حال ندارد و حتی اختصاص به نظام سلامت هم ندارد. ما همیشه از نگاه سیستماتیک محروم بوده‌ایم و همیشه جزیره‌ای عمل کرده‌ایم.

 

 

 

به‌عنوان آخرین سوال؛ مشخصا 3 پیشنهاد برای بهبود اوضاع اقتصاد سلامت کشورمان بدهید.

 

 

اول اینکه نظام سلامت را به عنوان یک سیستم ببینیم و سعی کنیم تعاملات بخش‌های مختلف را با هم دیده و با یک دید باز عمل کنیم. نکته دوم اینکه اگر خواستیم تغییری در سیستم انجام دهیم، به الزامات آن تغییر واقف باشیم و وقتی شرایط و الزامات آن تغییر مهیا بودند، دست به کار شویم و نکته سوم اینکه برای «افزایش سواد سلامت» در جامعه، «نهادینه‌سازی فرهنگ پیشگیری» و «تغییر در الگوی زندگی» وقت بگذاریم.

 



:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : پرستار نیوز
ت : سه شنبه 14 ارديبهشت 1395
.

 

 

دو روز پیش باقر لاریجانی در هفدهمین جشنواره شهید مطهری همه معاونان آموزشی را دور هم جمع کرد تا شنونده انتقادها یا ابهام‌های نمایندگان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی باشد. ظرفیت جذب دانشجو در این جلسه که در کتابخانه دانشگاه علوم‌پزشکی ایران برگزار شده‌ بود یکی از سوال‌های مهم معاونان دانشجویی بود.

 

 معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هرسال 10 تا 20 درصد به آمار جذب دانشجو اضافه می‌شود، به معاونان آموزشی دانشگاه‌ها گفت: ما با سنجش درگیر می‌شویم اما ظرفیت‌ها را افزایش نمی‌دهیم. امسال دانشگاه‌ها که حق ندارند بیش از ظرفیت دانشجو بگیرند. سال گذشته ما در برخی رشته‌ها ظرفیت را کم کردیم، چراکه می‌خواستیم استعدادهای درخشان را به دانشگاه جذب کنیم.

 

وی ادامه داد: اینقدر اختیار به سازمان سنجش ندهید. به‌جای آن مناطق آمایشی را مختار کنید تا با همفکری هم نیازهایشان را اعلام کنند. هر چقدر بیشتر به سنجش اختیار دهید کنترل در دستان آنها خواهد افتاد.

 

غفاری، معاون آموزشی دانشگاه علوم‌ پزشکی اهواز هم در ادامه گفت: این یک داستان تکراری است. مبنای سنجش برای افزایش ظرفیت همیشه با اقامه دلیل نبوده‌است. برای مثال سال گذشته به ما 97 دانشجو رشته داروسازی دادند اما ما اصلا کلاس 97 نفره نداریم.

 

لاریجانی در ادامه اظهار کرد: ما بر تثبیت ظرفیت‌های سال گذشته تلاش می‌کنیم و 20 تا 30 درصد از آن ظرفیتی که سنجش می‌گوید کم می‌کنیم. یادتان نرفته که مجلس سال گذشته چند بار دخالت کرد و نگذاشت ما ظرفیت رشته پزشکی را کم کنیم. ما نمی‌توانیم ظرفیت را کم‌تر کنیم فقط ممکن است جابه‌جایی در ظرفیت‌ها انجام شود.

 

ظرفیت تربیت پرستاری را افزایش دهید

 

معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین بر لزوم توجه به تربیت پرستاری تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه می‌خواهیم آموزش پرستاری در بیمارستان‌ها را گسترش دهیم ظرفیت این رشته را بالاتر می‌بریم.

 

اعتباربخشی بخش، دیگر حرف‌های لاریجانی در روز جمعه، دهم اردیبهشت بود. او گفت:  معاونان آموزشی مسئول اعتباربخشی بیمارستان‌ها هستند. نظر وزیر این است که سازمان مستقلی این کار را بکند و معاونان آموزشی اطلاعات را به آن‌ها بدهد. من مکاتبه جدیدی با وزیر داشته‌ام که بر اساس آن ما بر اساس ارزیابی شما تاییدیه موقت می‌دهیم. تمام جامعه‌ای که کمک می‌کردند درگیر شوند تا سنجه آموزشی و آنالیز آن از سوی پرسنل تائید شود حالا اگر سازمانی از بیرون هم می‌خواهد کاری انجام دهد دیگر مهم نیست. شما بیمارستان‌ها را از تکاپوی آموزشی نیندازید.

 

وی همچنین در پاسخ به یکی از سوال‌ها درباره جذب نیروی جدید در دانشگاه توضیح داد: مشکل شما در گرفتن نیرو مجوز نیست. مسائل پرداختی است. اگر مشکلات پرداختی حل شود شما ممانعتی در این زمینه وجود نخواهید داشت.

 

معاون آموزشی دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان نیز بیان کرد: این استان برای یک‌ میلیون و 800 هزار نفر تنها یک نفر متخصص گوارش دارد.

 

لاریجانی به او جواب داد: استانی مانند سیستان و بلوچستان جراح اطفال نداشت و بعد از اطلاع‌رسانی به ما پوشش صد درصدی از تیم اطفال در این استان به عمل آمد.

 

وی همچنین با اشاره به بورسیه در مناطق آمایشی اظهار کرد:

‌جذب دانشجو مراحل متفاوتی دارد. برای مثال کسی که فلوشیپ است و می‌خواهد در بیمارستان‌های ایران دوره بگذراند می‌توانید پذیرش 6 ماهه محدود بدهید ما جذب دانشجوی خارجی‌مان درست‌ بشو نیست.

 

لاریجانی با اشاره به مثالی ادامه داد: ما به ارمنستان نگاه کردیم و دیدیم نسبت به بدترین دانشگاه ما هم بدتر است. برای همین گفتیم کسی که می‌خواهد از ایروان به ایران بیاید سه ‌راه پیش رو دارد؛ یا قبل از ایران وارد دانشگاه‌های دیگر بشود، یا امتحان‌هایی بدهد که ما آن را قبول داریم و یا اینکه امتحان عمومی بدهد.

 

وی در آخر افزود: کار بین‌المللی کردن یک فرمایش کلی است اما تدبیر درباره آن را ما بر عهده شما گذاشته‌ایم. ما نگفتیم که دانشگاه بیرجند و تهران یک کار انجام دهد. شما با کارشناسانتان مشورت کنید که چه‌کاری می‌توان در این راستا انجام داد. در دوره‌های قبل، از نداشتن سناریو رنج می‌بردیم حالا اما می‌خواهیم در مرجعیت علمی در دنیا یک حرف مهم بزنیم. او در پایان نیز بر لزوم جدی گرفتن رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و گرفتن تعهد خدمت از دانشجویان بومی تاکید کرد.

 



:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : پرستار نیوز
ت : یک شنبه 12 ارديبهشت 1395
.

نقل از سپید: اقتصاد سلامت ما با مشکلاتی دست‌به‌گریبان است که ظاهرا نه دولت، نه مجلس و نه بخش خصوصی از عهده حل آن برنمی‌آیند. بخش سلامت به چاه ویلی بدل شده که هرچقدر بودجه بیشتری به آن تزریق می‌شود، همان سال کسری بودجه بیشتری می‌آورد. ارزیابی شما از شرایط اقتصادی نظام سلامت کشور چیست؟

 

 

محمدرضا رضایتمندی گفت: به نظر من دو نکته باعث شده که ما در حل مشکلات نظام سلامت موفقیت چندانی به دست نیاوریم. نکته اول این است که متاسفانه ما هیچ‌وقت «جامع‌نگری» نداشته‌ایم. یعنی نظام سلامت را به عنوان یک «سیستم» ندیده‌ایم و اقدامات ما به صورت جزیره‌ای بوده است. وقتی شما نظام سلامت را به شکل یک سیستم ندیده و کارها را به شکل جزیره‌ای انجام دهید، یک‌جا را درست می‌کنید در صورتی که ممکن است همزمان جای دیگری خراب شود. وقتی اراده‌ای برای حل مشکلات نظام سلامت به وجود می‌آید، لازم است آن را از همه جهات ببینیم یعنی به همه بخش‌های این سیستم توجه شود. باید به ارائه خدمت در این نظام، تامین مالی، ‌نظام پرداخت، سطوح مربوط به ارائه خدمت، PHC، مباحث مربوط به پیشگیری، مباحث مربوط به تغییر شیوه زندگی و دیگر بخش‌های آن به مثابه یک سیستم توجه شود و بعد درباره مشکلات هرکدام از این بخش‌ها تصمیماتی گرفته شود. همه حرف‌ها خلاصه در این‌که نظام سلامت باید به شکل سیستماتیک، نظام‌مند و از بالا دیده شود. برای مثال، یک زمان تمرکز ما بر بحث پزشک خانواده بود. پزشک خانواده در مناطق روستایی شکل گرفت ولی در مناطق شهری اثری از آن نبود. در نتیجه، تلقی مردم روستانشین این شد که اگر این بیمه روستایی که قرار است از طریق نظام ارجاع مردم را تحت پوشش قرار دهد چیز خوبی است، پس چرا فقط برای ما است و چرا برای مناطق شهری نیست؟ این نتیجه جامع ندیدن بود. درصورتی‌که وقتی قرار است پزشک خانواده مورد توجه قرار گیرد، لازم است همزمان نظام آموزش پزشکی هم مورد توجه قرارگیرد. یعنی باید پزشک خانواده‌ای تربیت شود که با سیستم نظام ارجاع تطابق داشته باشد. لازم است هم متخصص تربیت شود و هم این متخصصین در سطوح دوم و سوم سیستم ارائه خدمت طوری چیده شوند که با نظام ارجاع همخوانی داشته باشند. طبیعی است که وقتی فقط یک سطح دیده و از دیگر سطوح غفلت شود،‌ اصلاحاتی که قرار است رخ دهد، موفقیت‌آمیز نخواهد بود، کما اینکه موفق‌ نشد.

 

 

بحث دومی که لازم است به آن توجه شود، درنظر گرفتن ‌الزامات هر تغییر است. اگر ما به دنبال شکل‌گیری پزشک خانواده هستیم، باید به الزامات آن هم توجه کنیم. مثلا باید «فرهنگ‌سازی» مربوط به آن هم انجام شود. حالا تصور کنید از یک طرف مسئولین نظام سلامت همه اهتمام خود را گذاشته که ما نظام ارجاع داشته باشیم، از طرف دیگر از همه رسانه‌ها ازجمله رادیو و تلویزیون، مشاوران سلامت به مردم توصیه می‌کنند که به متخصص مراجعه کنند و عملا «تخصص‌گرایی» ترویج می‌شود. درواقع فرهنگی که در حال تقویت است، مغایر با سیستمی است که نظام سلامت ما در حال تعریف آن است. این است که می‌گویم ما به الزامات تغییر توجه نداریم.

 

 

 

امسال از جانب مقام معظم رهبری به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام‌گذاری شده است. اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت چه شاخصه‌هایی باید داشته باشد؟

 

 

اولا لازم است که ما تعبیر درستی از اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت داشته باشیم. اقتصاد مقاومتی متکی به دانش و فناوری،‌ عدالت‌بنیان، درون‌زا، برون‌گرا، پویا و پیشرو و الگویی است که الهام‌بخش نظام اقتصاد اسلامی است. درصورتی که این شاخصه‌ها خوب تبیین شود، ما می‌توانیم به اقتصاد سلامتی منطبق با اقتصاد مقاومتی دست یابیم. بعضی‌ها می‌گویند که این اقتصاد، مقاومتی همان اقتصاد ریاضتی است درصورتی‌که قطعا این نیست. اقتصاد مقاومتی یک مدل ایرانی اسلامی برای رشد است. از این جهت بسیار مهم است که شاخصه‌ها تبیین شود تا از اشتباهات جلوگیری شود.

 

 

 

اجازه بدهید قدری عینی‌تر صحبت کنیم. شما درحال حاضر شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی را در مدیریت نظام سلامت کشور می‌بینید؟

 

 

بحث، داشتن و نداشتن این شاخصه‌ها نیست. این شاخصه‌ها متعلق به کلیت اقتصاد است. من آنها را تکرار کردم تا یادآوری شود که حرکت ما باید به کدام سمت‌وسو باشد. بحث من کلی‌تر است و آن‌چه شما در سوالتان به دنبال آن هستید، در جزئیات است.

 

 

 

چه اشکالی دارد وارد جزئیات شویم؟ مدت‌هاست که مجلس به دنبال تحقیق و تفحص از نحوه هزینه‌کرد منابع طرح تحول سلامت است، وضعیت مالی بیمه‌ها خراب است، متولی سلامت کشور به صراحت اعلام می‌کند که در سال جاری چندین هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت. سوال من این است که ما از کدام‌یک از این شاخصه‌ها غفلت کرده‌ایم که به اینجا رسیده‌ایم؟

 

 

این مسائل ارتباط چندانی با اقتصاد مقاومتی ندارد به این دلیل که اقتصاد مقاومتی چیزی نیست که یک شبه محقق شود.

 

 

 

یعنی قبول ندارید که اگر ما این شاخصه‌ها را تحت عنوان اقتصاد مقاومتی یا ذیل هر عنوان دیگری داشته باشیم، یک اقتصاد سلامت پویا و کارآمد خواهیم داشت؟

 

 

قطعا همین‌طور است. این‌ها شاخص‌هایی هستند که لازم است ما به سوی آنها حرکت کنیم. برای شما مثالی می‌زنم تا مشخص شود که ما چه زمانی می‌توانیم به اقتصاد مقاومتی دست پیدا کنیم. یکی از مشکلات ما بحث هزینه‌هاست که مشکل امروز و دیروز هم نیست و همیشه وجود داشته است. سوال این است که چگونه می‌شود این هزینه‌ها را کنترل کرد؟ اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، ‌بحث اصلاح الگوی مصرف است. اگر جامعه ما الگوی مصرف خودش را اصلاح کند، ما می‌توانیم اقتصاد مقاوم‌تری داشته باشیم. این مسئله دقیقا در اقتصاد سلامت هم صدق می‌کند. یعنی اینکه ما باید به سمت پیشگیری در جامعه حرکت کنیم. درحال حاضر بیماری‌های غیرواگیر در کشور ما رشد شدیدی داشته‌اند. 80 درصد از این بیماری‌ها با «تغییر الگوی زندگی» قابل پیشگیری هستند. از منظر ارائه‌دهندگان خدمت هم لازم است که افزایش بهره‌وری در دستور کار قرار گیرد. مثلا اجرای دقیق راهنماهای بالینی می‌تواند به این هدف کمک کند. اصلاح شیوه پرداخت در نظام سلامت هم می‌تواند به افزایش بهره‌وری کمک کند.

 

 

 

شما به بایدها و نبایدها اشاره کردید، ولی نگفتید که آیا به عنوان یک متخصص اقتصاد سلامت، جهت‌گیری‌های مسئولین نظام سلامت در کشور را مطابق ما مبانی اقتصاد مقاومتی می‌دانید یا نه؟ آیا همین امکانات، منابع مالی و منابع انسانی که در اختیار ما هست،

 به درستی مدیریت می‌شوند؟

 

 

به نظر من همان‌طور که ما در اجرا باید یک نگاه سیستماتیک داشته باشیم، در نقد هم لازم است که سیستماتیک به مسائل نگاه کنیم. من این یک رویکرد را نادرست می‌دانم که به دنبال یک مقصر بگردیم و بگوییم که در این سیستم این فرد یا این مجموعه مقصر است و همه تقصیرات را به گردن او بیندازیم. من نمی‌گویم که ما مشکل مدیریتی نداریم ولی معتقدم بیش از آن، مشکل سیستمی داریم.

 

 

 

شما محافظه‌کاری می‌کنید. آیا ابایی دارید که نسبت به مدیریت کسی انتقاد کنید؟

 

 

نه این‌طور نیست. ولی دوست دارم که انتقادم منصفانه باشد. من حرف آخرم را همان اول زدم و الان هم دوباره بر همان تاکید می‌کنم. تا وقتی که یک نگاه سیستماتیک در تصمیمات ما وجود نداشته باشد، ‌جزیره‌ای عمل خواهیم کرد و به موفقیت نخواهیم رسید.

 

 

 

این معنی در جمله شما نهفته است که ما نگاه سیستماتیک نداریم و جزیره‌ای عمل می‌کنیم. درست است؟

 

 

این اختصاص به زمان حال ندارد و حتی اختصاص به نظام سلامت هم ندارد. ما همیشه از نگاه سیستماتیک محروم بوده‌ایم و همیشه جزیره‌ای عمل کرده‌ایم.

 

 

 

به‌عنوان آخرین سوال؛ مشخصا 3 پیشنهاد برای بهبود اوضاع اقتصاد سلامت کشورمان بدهید.

 

 

اول اینکه نظام سلامت را به عنوان یک سیستم ببینیم و سعی کنیم تعاملات بخش‌های مختلف را با هم دیده و با یک دید باز عمل کنیم. نکته دوم اینکه اگر خواستیم تغییری در سیستم انجام دهیم، به الزامات آن تغییر واقف باشیم و وقتی شرایط و الزامات آن تغییر مهیا بودند، دست به کار شویم و نکته سوم اینکه برای «افزایش سواد سلامت» در جامعه، «نهادینه‌سازی فرهنگ پیشگیری» و «تغییر در الگوی زندگی» وقت بگذاریم.

 



:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : پرستار نیوز
ت : یک شنبه 12 ارديبهشت 1395
.

وحید نصیری در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، اظهارداشت: مجلس عصاره فضائل این ملت است و این یک امر شرعی و اجتماعی است. مجلس مورد تایید ولایت فقیه است و نمایندگان با رای ملت بر سر کار آمده اند. 

وی با عنوان این مطلب که قوانین برای رفاه حال مردم تصویب می شوند، گفت: قوه مقننه اگر قانون را تصویب می نماید قوه مجریه نیز باید آن را اجرایی نماید و اگر اجرا نشود باید به دلایل اجرایی نشدن آن رجوع شود.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور ادامه داد: تصویب قانون مشاغل سخت و زیان آور جهت سلامت جسمی و روحی پرستاران و به تبع آن دریافت خدمات درمانی بهتر برای بیماران است. زمانی که کلمه ارتقاء آورده می شود به این معنی است که خدماتی که قرار است ارائه شود، ارتقاء یافته و بهتر از قبل باشد.

وی بیان کرد : متاسفانه به دلیل اجرا نشدن قانون مشاغل سخت و زیان آور برای پرستاران قطعأ آنان به دلیل حجم کاری زیاد و اتفاقات روزه مره و در معرض بیماری های خطرناک قرار گرفتن، از سلامت جسمی و روحی خوبی برخوردار نبوده و به همین دلیل خدمات درمانی ارتقاء یافته و شایسته ای به بیماران ارائه نمی دهند.

نصیری در پایان افزود: وزارت بهداشت برای ارتقاء خدمات درمانی به مردم باید جهت اجرایی شدن این قانون برای پرستاران بکوشد و به دلیل مشکلات مالی و... از اجرایی شدن این قانون سر باز نزند تا پرستاران  بتوانند با روحیه و سلامت جسمانی بهتری به مردم خدمات درمانی ارائه دهند.



:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : پرستار نیوز
ت : یک شنبه 12 ارديبهشت 1395
.

موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی